|
|
@ -1,23 +1,28 @@
|
|
|
|
%%% Fiktivní kapitola s ukázkami tabulek, obrázků a kódu
|
|
|
|
%%% Fiktivní kapitola s ukázkami tabulek, obrázků a kódu
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\chapter{Tabulky, obrázky, softwarový kód}
|
|
|
|
\chapter{Tabulky, obrázky, programy}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Používání tabulek a grafů v~odborném textu má některá společná
|
|
|
|
Používání tabulek a grafů v~odborném textu má některá společná
|
|
|
|
pravidla a~některá specifická. Tabulky a grafy neuvádíme přímo do
|
|
|
|
pravidla a~některá specifická. Tabulky a grafy neuvádíme přímo do
|
|
|
|
textu, ale umístíme je buď na samostatné stránky nebo na vyhrazené
|
|
|
|
textu, ale umístíme je buď na samostatné stránky nebo na vyhrazené
|
|
|
|
místo v~horní nebo dolní části běžných stránek. \LaTeX\ se o~umístění
|
|
|
|
místo v~horní nebo dolní části běžných stránek. \LaTeX\ se o~umístění
|
|
|
|
plovoucích grafů a tabulek postará automaticky. Každý graf a tabulku
|
|
|
|
plovoucích grafů a tabulek postará automaticky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Každý graf a tabulku
|
|
|
|
očíslujeme a umístíme pod ně legendu. Legenda má popisovat obsah grafu
|
|
|
|
očíslujeme a umístíme pod ně legendu. Legenda má popisovat obsah grafu
|
|
|
|
či tabulky tak podrobně, aby jim čtenář rozuměl bez důkladného
|
|
|
|
či tabulky tak podrobně, aby jim čtenář rozuměl bez důkladného
|
|
|
|
studování textu práce. Na každou tabulku a graf musí být v~textu odkaz
|
|
|
|
studování textu práce.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na každou tabulku a graf musí být v~textu odkaz
|
|
|
|
pomocí jejich čísla. Na příslušném místě textu pak shrneme ty
|
|
|
|
pomocí jejich čísla. Na příslušném místě textu pak shrneme ty
|
|
|
|
nejdůležitější závěry, které lze z~tabulky či grafu učinit. Text by
|
|
|
|
nejdůležitější závěry, které lze z~tabulky či grafu učinit. Text by
|
|
|
|
měl být čitelný a srozumitelný i~bez prohlížení tabulek a grafů a
|
|
|
|
měl být čitelný a srozumitelný i~bez prohlížení tabulek a grafů a
|
|
|
|
tabulky a grafy by měly být srozumitelné i~bez podrobné četby textu.
|
|
|
|
tabulky a grafy by měly být srozumitelné i~bez podrobné četby textu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Na tabulky a grafy odkazujeme pokud možno nepřímo v~průběhu běžného
|
|
|
|
Na tabulky a grafy odkazujeme pokud možno nepřímo v~průběhu běžného
|
|
|
|
toku textu; místo \emph{\uv{Tabulka~\ref{tab03:Nejaka} ukazuje, že
|
|
|
|
toku textu; místo \emph{\uv{Tabulka~\ref{tab03:Nejaka} ukazuje, že
|
|
|
|
muži jsou v~průměru o~$9,9$ kg těžší než ženy}} raději napíšeme
|
|
|
|
muži jsou v~průměru o~$9,9\,\rm kg$ těžší než ženy}} raději napíšeme
|
|
|
|
\emph{\uv{Muži jsou o~$9,9$ kg těžší než ženy (viz
|
|
|
|
\emph{\uv{Muži jsou o~$9,9\,\rm kg$ těžší než ženy (viz
|
|
|
|
Tabulka~\ref{tab03:Nejaka})}}.
|
|
|
|
Tabulka~\ref{tab03:Nejaka})}}.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\section{Tabulky}
|
|
|
|
\section{Tabulky}
|
|
|
@ -31,7 +36,7 @@ toku textu; místo \emph{\uv{Tabulka~\ref{tab03:Nejaka} ukazuje, že
|
|
|
|
%%% desetinnou čárku
|
|
|
|
%%% desetinnou čárku
|
|
|
|
%%% Všimněte si, že ve zdrojovém kódu jsou desetinné tečky, ale
|
|
|
|
%%% Všimněte si, že ve zdrojovém kódu jsou desetinné tečky, ale
|
|
|
|
%%% tisknou se čárky.
|
|
|
|
%%% tisknou se čárky.
|
|
|
|
%%% Dále používáme příkazy \pulrad a \mc definované v BcPrace.tex
|
|
|
|
%%% Dále používáme příkazy \pulrad a \mc definované v makra.tex
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{tabular}{l@{\hspace{1.5cm}}D{.}{,}{3.2}D{.}{,}{1.2}D{.}{,}{2.3}}
|
|
|
|
\begin{tabular}{l@{\hspace{1.5cm}}D{.}{,}{3.2}D{.}{,}{1.2}D{.}{,}{2.3}}
|
|
|
|
\toprule
|
|
|
|
\toprule
|
|
|
@ -52,7 +57,8 @@ $^a$ Směrodatná chyba odhadu metodou Monte Carlo.}
|
|
|
|
\end{table}
|
|
|
|
\end{table}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
U~\textbf{tabulek} se doporučuje dodržovat následující pravidla:
|
|
|
|
U~\textbf{tabulek} se doporučuje dodržovat následující pravidla:
|
|
|
|
\begin{compactitem} %% vyžaduje balík paralist
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize} %% nebo compactitem z balíku paralist
|
|
|
|
\item Vyhýbat se svislým linkám. Silnějšími vodorovnými linkami
|
|
|
|
\item Vyhýbat se svislým linkám. Silnějšími vodorovnými linkami
|
|
|
|
oddělit tabulku od okolního textu včetně legendy, slabšími
|
|
|
|
oddělit tabulku od okolního textu včetně legendy, slabšími
|
|
|
|
vodorovnými linkami oddělovat záhlaví sloupců od těla tabulky a
|
|
|
|
vodorovnými linkami oddělovat záhlaví sloupců od těla tabulky a
|
|
|
@ -60,26 +66,27 @@ U~\textbf{tabulek} se doporučuje dodržovat následující pravidla:
|
|
|
|
implementuje balík \texttt{booktabs}. Chceme-li výrazněji oddělit
|
|
|
|
implementuje balík \texttt{booktabs}. Chceme-li výrazněji oddělit
|
|
|
|
některé sloupce od jiných, vložíme mezi ně větší mezeru.
|
|
|
|
některé sloupce od jiných, vložíme mezi ně větší mezeru.
|
|
|
|
\item Neměnit typ, formát a význam obsahu políček v~tomtéž sloupci
|
|
|
|
\item Neměnit typ, formát a význam obsahu políček v~tomtéž sloupci
|
|
|
|
(není dobré do téhož sloupce zapisovat tu průměr onde procenta).
|
|
|
|
(není dobré do téhož sloupce zapisovat tu průměr, onde procenta).
|
|
|
|
\item Neopakovat tentýž obsah políček mnohokrát za sebou. Máme-li
|
|
|
|
\item Neopakovat tentýž obsah políček mnohokrát za sebou. Máme-li
|
|
|
|
sloupec \textit{Rozptyl}, který v~prvních deseti řádcích obsahuje
|
|
|
|
sloupec \textit{Rozptyl}, který v~prvních deseti řádcích obsahuje
|
|
|
|
hodnotu 0.5 a v~druhých deseti řádcích hodnotu 1.5, pak tento
|
|
|
|
hodnotu $0,5$ a v~druhých deseti řádcích hodnotu $1,5$, pak tento
|
|
|
|
sloupec raději zrušíme a vyřešíme to jinak. Například můžeme tabulku
|
|
|
|
sloupec raději zrušíme a vyřešíme to jinak. Například můžeme tabulku
|
|
|
|
rozdělit na dvě nebo do ní vložit popisné řádky, které informují
|
|
|
|
rozdělit na dvě nebo do ní vložit popisné řádky, které informují
|
|
|
|
o~nějaké proměnné hodnotě opakující se v~následujícím oddíle tabulky
|
|
|
|
o~nějaké proměnné hodnotě opakující se v~následujícím oddíle tabulky
|
|
|
|
(např. \emph{\uv{Rozptyl $=$ 0.5}} a níže \emph{\uv{Rozptyl $=$
|
|
|
|
(např. \emph{\uv{Rozptyl${}=0,5$}} a níže \emph{\uv{Rozptyl${}=
|
|
|
|
1.5}}).
|
|
|
|
1,5$}}).
|
|
|
|
\item Čísla v~tabulce zarovnávat na desetinnou tečku.
|
|
|
|
\item Čísla v~tabulce zarovnávat na desetinnou čárku.
|
|
|
|
\item V~tabulce je někdy potřebné používat zkratky, které se jinde
|
|
|
|
\item V~tabulce je někdy potřebné používat zkratky, které se jinde
|
|
|
|
nevyskytují. Tyto zkratky můžeme vysvětlit v~legendě nebo
|
|
|
|
nevyskytují. Tyto zkratky můžeme vysvětlit v~legendě nebo
|
|
|
|
v~poznámkách pod tabulkou. Poznámky pod tabulkou můžeme využít i
|
|
|
|
v~poznámkách pod tabulkou. Poznámky pod tabulkou můžeme využít i
|
|
|
|
k~podrobnějšímu vysvětlení významu některých sloupců nebo hodnot.
|
|
|
|
k~podrobnějšímu vysvětlení významu některých sloupců nebo hodnot.
|
|
|
|
\end{compactitem}
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\section{Obrázky}
|
|
|
|
\section{Obrázky}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Několik rad týkajících se obrázků a grafů.
|
|
|
|
Několik rad týkajících se obrázků a grafů.
|
|
|
|
\begin{compactitem}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
\item Graf by měl být vytvořen ve velikosti, v~níž bude použit
|
|
|
|
\item Graf by měl být vytvořen ve velikosti, v~níž bude použit
|
|
|
|
v~práci. Zmenšení příliš velkého grafu vede ke špatné čitelnosti
|
|
|
|
v~práci. Zmenšení příliš velkého grafu vede ke špatné čitelnosti
|
|
|
|
popisků.
|
|
|
|
popisků.
|
|
|
@ -100,20 +107,19 @@ Několik rad týkajících se obrázků a grafů.
|
|
|
|
dostatečně roz\-díl\-ný\-mi intensitami šedé nebo šrafováním. Význam
|
|
|
|
dostatečně roz\-díl\-ný\-mi intensitami šedé nebo šrafováním. Význam
|
|
|
|
jednotlivých typů čar a~ploch vysvětlíme buď v~textové legendě ke
|
|
|
|
jednotlivých typů čar a~ploch vysvětlíme buď v~textové legendě ke
|
|
|
|
grafu anebo v~grafické legendě, která je přímo součástí obrázku.
|
|
|
|
grafu anebo v~grafické legendě, která je přímo součástí obrázku.
|
|
|
|
\end{compactitem}
|
|
|
|
\item Vyhýbejte se bitmapovým obrázkům o~nízkém rozlišení a zejména
|
|
|
|
|
|
|
|
JPEGům (zuby a kompresní artefakty nevypadají na papíře pěkně).
|
|
|
|
Pomocí příkazu \texttt{{\textbackslash}psfrag} lze nahrazovat části
|
|
|
|
Lepší je vytvářet obrázky vektorově a vložit do textu jako PDF.
|
|
|
|
\textsf{ps/eps} souborů (typicky popisky v~obrázcích) libovolnou
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
kombinací {\LaTeX}ových příkazů, jak ukazují následující příklady.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\section{Softwarový kód}
|
|
|
|
\section{Programy}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Softwarový kód, resp. výstupy z~počítačových programů (je-li potřeba
|
|
|
|
Algoritmy, výpisy programů a popis interakce s~programy je vhodné
|
|
|
|
je v~práci uvádět) je vhodné odlišit od ostatního textu. Jednou
|
|
|
|
odlišit od ostatního textu. Jednou z~možností je použití {\LaTeX}o\-vé\-ho balíčku
|
|
|
|
z~možností je použití {\LaTeX}o\-vé\-ho balíčku \texttt{fancyvrb}
|
|
|
|
\texttt{fancyvrb} (fancy verbatim), pomocí něhož je v~souboru \texttt{makra.tex}
|
|
|
|
(fancy verbatim), pomocí něhož je v~souboru \texttt{BcPrace.tex}
|
|
|
|
|
|
|
|
nadefinováno prostředí \texttt{code}. Pomocí něho lze vytvořit
|
|
|
|
nadefinováno prostředí \texttt{code}. Pomocí něho lze vytvořit
|
|
|
|
např. následující ukázky.
|
|
|
|
např. následující ukázky.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{code}
|
|
|
|
\begin{code}
|
|
|
|
> mean(x)
|
|
|
|
> mean(x)
|
|
|
|
[1] 158.90
|
|
|
|
[1] 158.90
|
|
|
|