|
|
|
@ -1,5 +1,6 @@
|
|
|
|
|
\documentclass{beamer}
|
|
|
|
|
\usepackage[latin2]{inputenc}
|
|
|
|
|
\usepackage[czech]{babel}
|
|
|
|
|
\usepackage{palatino}
|
|
|
|
|
\usetheme{Warsaw}
|
|
|
|
|
\title[Medvìdùv prùvodce bakaláøkou]{Medvìdùv prùvodce bakaláøkou}
|
|
|
|
@ -10,8 +11,6 @@
|
|
|
|
|
\setbeamertemplate{navigation symbols}{}
|
|
|
|
|
\setbeamerfont{title page}{family=\rmfamily}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\frenchspacing
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{frame}
|
|
|
|
|
\titlepage
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
@ -67,47 +66,117 @@ K~dispozici je
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Jakým jazykem: CS / SK / EN; jiný se souhlasem dìkana
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Nejste-li zkušení, raději ne anglicky.
|
|
|
|
|
\item Nejste-li zkušení, doporučuji nepsat anglicky.
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\item Jazyková kultura:
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Já být zatracenej barbar. Ale vy nebuďte.
|
|
|
|
|
\item Terminologie: vyhýbejte se czengličtině
|
|
|
|
|
\item Slovosled (HTTP protokol, kompaktní CD disk)
|
|
|
|
|
\item Pravopys a syntaxe (Parse error~\dots)
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\item Jazyková kultura: hovorový žblebty, XXXXXX
|
|
|
|
|
\item Vyhýbejte se složitým větám (i souvětím (se závorkami)),
|
|
|
|
|
jakož i dlouhatánským odstavcům.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% terminologie
|
|
|
|
|
% jednotnost
|
|
|
|
|
% překlepy, pravopis
|
|
|
|
|
% my
|
|
|
|
|
% dejte to někomu přečíst
|
|
|
|
|
% nemá to být detektivka
|
|
|
|
|
\item Obvykle píše{\bf me} v~1. osobě množného čísla.
|
|
|
|
|
\item Vyhýbejte se složitým větám, potažmo souvětím (a~spoustě
|
|
|
|
|
závorek (že?)), jakož i dlouhatánským odstavcům.
|
|
|
|
|
\item Nepište detektivky. Hned řekněte, že vrah je zahradník.
|
|
|
|
|
\item Pište jednotně.
|
|
|
|
|
\item Zkuste si text přečíst nahlas.
|
|
|
|
|
\item Testujte na lidech.
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{frame}{Typografické zákoutí}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% obrázky: vektorové > ... > JPEG
|
|
|
|
|
% dělení slov
|
|
|
|
|
% typy písma, barvy
|
|
|
|
|
% desetinná tečka/čárka
|
|
|
|
|
% české uvozovky
|
|
|
|
|
% pomlčky
|
|
|
|
|
% vlnky
|
|
|
|
|
% netisknout na inkoustovce
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Použijte program určený k~sazbě textu (\TeX, Scribus, \dots),
|
|
|
|
|
Word v~nouzi poslouží, ale výstup obvykle vypadá hrozně.
|
|
|
|
|
\item Zvolte si typ písma pro {\bf definice,} {\tt identifikátory,} {\it zvýraznění\/} \dots{} a
|
|
|
|
|
dodržujte ho v~celém textu.
|
|
|
|
|
\item S~typy písma a barvami to nepřehánějte.
|
|
|
|
|
\item Různé typy pomlček: Fordův-Fulkersonův, 100--200 bitů, případně -- jako tady -- kolem vsuvky.
|
|
|
|
|
\item Desetinné tečky {\it xor\/} čárky.
|
|
|
|
|
\item \clqq~české uvozovky \crqq
|
|
|
|
|
\item Nedělitelné mezery: u{\tt\char32}předložek, vrchol{\tt\char32}$v$, a{\tt\char32}proto.
|
|
|
|
|
\item Obrázky nejlépe vektorové nebo bitmapy ve~vysokém rozlišení. JPEG jen na fotky.
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{frame}{Citace}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Za~cizí myšlenky se nestyďte, ale správně je citujte.
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Použité věty, algoritmy, důkazy
|
|
|
|
|
\item Celá pasáž cizího textu -- měla by být jasně ohraničena
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\item Odkazy: \uv{$\,$O~temnu píší jak Balcar se Štěpánkem [1], tak Jirásek [2].}
|
|
|
|
|
\item {\bf Špatně:} \uv{$\,$Jak najdeme v~[3]}
|
|
|
|
|
\item Číslování: abecedně nebo podle pořadí odkazování
|
|
|
|
|
\item Alternativně: [BŠ2005]~~~(hodí se, máte-li odkazů hodně)
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Vhodné zdroje (kriteria: kredit, spolehlivost, dostupnost):
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Původní publikace (typicky článek)
|
|
|
|
|
\item Monografie
|
|
|
|
|
\item Učebnice
|
|
|
|
|
\item Lze i osobní komunikace :)
|
|
|
|
|
\item Raději ne encyklopedie
|
|
|
|
|
\item Rozhodně ne náhodné webové stránky
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
% Citace:
|
|
|
|
|
% ISO 690 - kde ji vzít?
|
|
|
|
|
% www.citace.com
|
|
|
|
|
% [27] vs. [Knu95b], jsou to závorky
|
|
|
|
|
% abecední pořadí vs. pořadí podle odkazů v textu
|
|
|
|
|
% BibTeX, BibLaTeX
|
|
|
|
|
% citeulike.org, Google Scholar, Citeseer
|
|
|
|
|
% co citovat: články, monografie, náhodné webové stránky
|
|
|
|
|
% velikost písmen u jmen
|
|
|
|
|
\begin{frame}{Citace: Formát bibliografie}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item {\bf Doporučená úprava\/} uvádí {\bf povinnost\/} držet se ISO 690.
|
|
|
|
|
\item Norma je ovšem obtížně dostupná. (Kdo ji četl?)
|
|
|
|
|
\item Praxe: různé výtahy, třeba na \url{http://citace.com/}
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\vfill
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{\sc Balcar}, Bohuslav a {\sc Štěpánek}, Petr. {\it Teorie množin.\/}
|
|
|
|
|
2.~vydání. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-0470-X.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\medskip
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{\sc Marný}, Tomáš. Tužkožrout obecný: tajuplný obyvatel akademické půdy.
|
|
|
|
|
In: {\it Časopis pro pěstování strašidel.} \\
|
|
|
|
|
2010, č.~5, s.~60--69. ISSN 1234-5678.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\medskip
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{\sc Munroe,} Randall. Random Number.
|
|
|
|
|
In: {\it XKCD: A~webcomic of romance, sarcasm, math and language\/} [online].
|
|
|
|
|
2010 \hfil\break
|
|
|
|
|
[cit. 2011-10-04]. Dostupné~z: \url{http://xkcd.com/221/}
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{frame}{Citace: Nástroje}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Formátování bibliografie:
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item Bib\TeX{} -- poněkud obskurní, ale účinný
|
|
|
|
|
\item Bib\LaTeX{} -- novější, ohebnější
|
|
|
|
|
\item Pybibliographer -- pokud nepoužíváte \TeX
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\bigskip
|
|
|
|
|
\item Sběr bibliografie:
|
|
|
|
|
\begin{itemize}
|
|
|
|
|
\item citeulike.org
|
|
|
|
|
\item Google Scholar
|
|
|
|
|
\item Citeseer
|
|
|
|
|
\item \dots{} každopádně nutno upravovat ručně
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
\end{itemize}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\end{frame}
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
\end{document}
|
|
|
|
|